First days in Göteborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Maud Keizers - WaarBenJij.nu First days in Göteborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Maud Keizers - WaarBenJij.nu

First days in Göteborg

Blijf op de hoogte en volg Maud

07 September 2014 | Zweden, Gotenburg

Hej allemaal! Ik ben alweer bijna twee weken in het gezellige Göteborg, dus ik dacht dat het maar eens tijd werd voor mijn eerste blog.

De eerste dag begon al meteen goed! Mijn kamer is erg groot en ik heb een eigen badkamer en keuken, stiekem toch best wel fijn :) Al mis ik de afwasmachine nu al... Het ligt wel een stukje uit het centrum, maar dat is met de bus of tram prima te doen. ’s Nachts is het wel wat moeilijker, maar dat lukt met de tram en een stukje lopen ook wel. Om mijn complex ligt een bos waar nog twee meren in liggen, behoorlijk groot dus! Maar daar kun je wel mooie rondjes rennen, wat ook bijna iedereen hier doet. Ze hebben in ieder geval allemaal sportkleren aan (ook in de bus en in de stad, dus ik denk eigenlijk niet dat iedereen zo sportief is als dat het lijkt, maar toch…).

De eerste avond hebben we met wat mensen van Erasmus afgesproken en toen stonden we opeens met 50 mensen in een pub, dus heb al meteen genoeg mensen leren kennen! In die week waren ook de introductiedagen van de universiteit en daar hebben we vooral wat informatie gekregen over de stad en wanneer je waar moet zijn. Verder hebben we de eerste dagen vooral veel rondjes door Göteborg gelopen (het lijkt allemaal heel groot, maar eigenlijk ligt het toch best wel dicht bij elkaar, ideaal!) en welcome parties gehad, zelfs een welkomstborrel van de burgemeester in de Gothia Towers. Er zijn al een aantal groepen met gezellige mensen, dus er worden steeds genoeg dingen georganiseerd. Ik verveel me hier zeker niet! Sinds vorige week heb ik ook een ‘buddy group’. Dat is een Zweed die een groepje buitenlanders kan begeleiden en dat is wel leuk, want ik heb hier vooral contact met de internationals en nog niet echt met de Zweden zelf. Maar dat komt vast nog wel!

We hebben ook al een aantal tochtjes naar de eilanden hier in de buurt gemaakt. Nu het weer nog prima is (soms zelfs korte broekenweer, maar jammer genoeg ook wel redelijk wat regen) is dat wel leuk. Er was een muziekfestivalletje op een van de grotere eilanden, Brannö, dus daar zijn we maar eens een kijkje gaan nemen. Bleek dat er in de achtertuinen van mensen podiums waren gemaakt waar er een aantal lokale bandjes zouden optreden. Konden we meteen even binnen kijken in de leuke Zweedse houten huisjes!

Natuurlijk ben ik ook bij Ikea gaan kijken en heb daar de köttbullar (zweedse gehaktballetjes) gegeten! Eten en drinken doen ze hier sowieso wel veel. De Zweden houden (toch wel een aantal keer per dag) fika. Dat is eigenlijk gewoon koffie- en theepauze met wat lekkers erbij. Die traditie gaan we dus zeker overnemen! ;) Ze hebben hier een wijk met gezellige kleine cafeetjes, dus op onze bucket list staat dat we die allemaal willen proberen… Gelukkig hebben we nog een paar maanden de tijd!

Ik ben hier natuurlijk om te studeren, dus ook maar even een stukje over mijn drukke studieleven hier. Ik heb deze week één heel college gehad… Dat leek me toch wel erg veel van het goede dus ik hoop dat ik vanaf volgende week nog een extra vak kan volgen en dan mag ik drie hele keren per week naar de universiteit! Als het goed is krijg ik dan ook een Zweeds cursus, ben benieuwd wat dat allemaal gaat worden :) Sommige woorden lijken best veel op het Nederlands, dus ik hoop dat het een beetje gaat lukken.
Tot die tijd heb ik genoeg leuke dingen te doen (morgen international dinner) en moet ik ondertussen ook wat dingen lezen voor studie, dus ik krijg mijn tijd wel om!


Hej då!
x Maud

Ik heb nu natuurlijk ook een nieuw adres:
Studiegången 5B 381,
SE-416 81 Göteborg

  • 08 September 2014 - 08:19

    Petra Hanckmann:

    Hallo Maud,
    Nou zo te zien heb je al genoeg meegemaakt en gezien.
    En dat pas met twee weken.....
    Ik vind het ontzettend leuk met zo'n reisverslag zo blijft tenminste iedereen op de hoogte...
    Nou ja ALLES hoeven we niet te weten,Hi,Hi.
    Nog heel veel plezier maar ook veel studeerplezier,ha,ha
    Vele gr. Oet Ziiterd
    Bert,Erik,Ivo en Petra

  • 08 September 2014 - 11:18

    Erna:

    Hallo Maud,

    Dit is leuk om te lezen. We kunnen nu van afstand toch een beetje volgen wat je allemaal doet. Feesten is inderdaad een groot onderdeel, houen zo! Veel succes de komende weken met je studie vakken. Groetjes oet ophoave John en Erna, Manon en Niels xxx

  • 08 September 2014 - 12:02

    Gardi Dreissen Houben:

    hallo maud
    Ik heb je mail ontvangen Nu maar hopen dat dit goedgaat met dit bericht
    Ik weet nog niet zo goed hoe het werkt maar dat zal nog wel uitkomen
    Die extra vakken wat je wil gaan doen zal wel nooit niet slecht zijn denk ik
    Het zweedse woordje skol kon ik al van het puzzelen dat word vaak gevraagd voor proost
    Nog veel studie en feest plezier ik laat nog wel van me horen
    Met skypen moet ik weer even inkomen want ik heb het niet meer gedaan
    Anders moet ik dan maar iemand om hulp vragen
    Groetjes OPA en OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Gotenburg

Maud

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 4028

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Göteborg

Landen bezocht: