Summer is over in Göteborg.. - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Maud Keizers - WaarBenJij.nu Summer is over in Göteborg.. - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Maud Keizers - WaarBenJij.nu

Summer is over in Göteborg..

Blijf op de hoogte en volg Maud

27 September 2014 | Zweden, Gotenburg

Hej hej! Time flies, ik ben alweer bijna 5 weken in het gezellige Göteborg… Het bevalt nog steeds erg goed en er worden veel dingen georganiseerd, maar het is toch allemaal net iets rustiger dan helemaal in het begin. Dat is ook wel goed voor de portemonnee haha, want tsja, Zweden is nu eenmaal duur. Bijna overal betaal je entree, een biertje kost tussen de 4 en 8 euro en ook het eten is ietsje duurder dan in Nederland. Maargoed, dat wist ik van tevoren dus dat komt wel goed :) Met de studie is het nu iets drukker dan in het begin: de Zweeds cursus is begonnen en ik ben toegelaten tot een ander vak. Het Zweeds lezen is tot nu toe best goed te doen. Probeer maar eens een mix te bedenken van Nederlands, Engels en Duits en dan heb je zo ongeveer het Zweeds. Praten is natuurlijk lastiger, ze zeggen dat Limburgers ‘zingen’ maar die Zweden kunnen er ook wat van…

De vakken die ik volg op de universiteit gaan vooral over het schoolssysteem in Zweden, maar we hebben steeds veel opdrachten en discussies om te zien hoe het in de hele wereld geregeld is. Best interessant allemaal :) Ondertussen heb ik ook een onderwerp gekregen voor mijn masterscriptie waar ik in februari, in Nederland, mee ga beginnen. Ik ga onderzoeken of het gebruik van gebaren helpt bij het leren van nieuwe woorden bij kinderen met een taalstoornis op de basisschool. Ik heb op dit moment dus nog heel veel zin om een aantal jaartjes student te zijn haha, maar we zullen wel zien hoe dat loopt.

De afgelopen weken was het ook druk met alle verjaardagen, fika’s en barbecues. Toch hebben we ook nog een andere traditie geprobeerd: het crayfishdinner. Een Fins vriendinnetje had voor ons crayfish (rivierkreeft) gemaakt. Ik ben normaal niet zo voor vis en al helemaal niet voor garnalen en andere dingetjes met de schaal er nog omheen. Maargoed, ik ben nu hier dus wilde het toch proberen. Het peuteren was nogal grappig en uiteindelijk hadden we allemaal onze sandwich vol. Was nog best lekker ook!

Vorig weekend ben ik nogal sportief bezig geweest (nouja, vooral sport gekeken, maar toch ook zelf wat gerend in het bos!). Vrijdagavond was het namelijk tijd voor voetbal: IFK Göteborg – Gefle IF. Het was niet echt spannend, ‘we’ hebben met 4-0 gewonnen, maar toch leuk om te zien. Zaterdag heb ik mijn eerste icehockeywedstrijd gezien, vet! De Frölunda Indians, uit Göteborg, hebben natuurlijk ook gewonnen! Er was veel publiek en de hele sfeer was leuk, dus daar ga ik zeker nog een keer heen! Na de wedstrijd zijn we ook nog langs Liseberg geweest, het pretpark hier midden in de stad. Het was behoorlijk druk, dus we hebben vooral wat rond gelopen en gekeken hoe mooi alles er uit zag met de lampjes in het donker!

Naast alle drukte in de stad is het ook wel lekker om af en toe even rustig in het bos te wandelen. Ik zag ergens op een kaartje dat erg nog een aantal andere meren in de buurt waren, dus ik heb geprobeerd om deze te vinden.. Ondertussen heb ik er twee gezien, dus binnenkort maar weer eens een nieuwe poging wagen.

De zomer is nu helaas over, van de ene op de andere dag was er een harde wind en regen dus nu begint het koud te worden. Jammer, want ik vond Göteborg in de zon net zo leuk haha. Maargoed, ondanks wat regen zijn we gisteren een dagje naar Malmö geweest. De reis was ongeveer 4 uur heen en 4 uur terug met de bus, dus het was nogal slopend. Het was een leuke stad, maar na een paar uurtjes hadden we het eigenlijk wel gezien. Dus toen was het tijd voor: discobowlen en hamburgers!

Vandaag heb ik lekker een dagje rust, maar vanavond gaan we gewoon weer verder met verjaardag nummer 6! En voor de komende tijd staan er heeeeel veel leuke dingen op het programma! Volgend weekend gaan we met een groep naar Oslo en in November onder andere Stockholm en LAPLAND :D En dan komen er ook nog een aantal mensen op bezoek.. wat is het toch leuk allemaal! Ik moet er nog niet aan denken dat ik op een gegeven moment ook weer naar huis moet.. Maargoed dat zien we dan wel weer, nu ga ik eerst genieten van alle mooie dingen hier!

Hej då!
Groetjes, Maud

  • 27 September 2014 - 16:58

    Marieta:


    Hoi Maud!
    Wauw klinkt heel goed allemaal!!! Super leuke dingen die je onderneemt en daarbij toch ook interessante vakken! Veel plezier vanavond op de verjaardag en bij alle andere leuk geplande dingen :D Geniet er maar goed van!
    Groetjes, xx Marieta

  • 27 September 2014 - 17:13

    Lysanne:

    Leuke verhalen :)

    Als je in Stockholm bent moet je eens in het speelgoedmuseum kijken :p ze hebben bijna de volledige collectie Fabeltjeskrant poppetjes en zijn verzot op Nederlanders :p

    Ha det så roligt!

  • 27 September 2014 - 17:19

    Gardi Oma:

    HALLO MAUD Wat een schitterend verslag Je kan nog journalist worden Ja als ik alles zo lees geloof ik graag dat je niet veel zin hebt om weer naar ons terug te komen Morgen op je vaders verjaardag zul je wel onderwep van gesprek zijn Maar je leervakken lijken me ook heel interessant buiten alle andere indrukken
    Manon heeft voor opa ook een ipad gekocht Maar hij moet nog uit alles een beetje wijsworden
    MAUD heel veel groetjes uit HOOGVELD SITTARD

  • 27 September 2014 - 18:38

    Petra Hanckmann:

    Hallo Maud,weer een geweldig verslag,ik denk dat je liever had dat de dagen meer als 24 uur hadden...ik zal Erik vragen hoe dat meer heten waar hij is geweest,in ieder geval heeft het eiland er midden in een vorm van een vis en zo heet het dus ook,op zijn zweeds natuurlijk.
    Hij is ook nog in een soort moeras geweest waar je op loopplanken doorheen moest lopen.Ik zie op facebook ook wel waar je overal naartoe gaat,geniet ervan....
    Natuurlijk studeren niet vergeten......prettige verjaardagen nog en we horen morgen nog wel wat op pap's verjaardag...heel veel groetjes oet zitterd van Bert,Erik,Ivo en Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Gotenburg

Maud

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 4032

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Göteborg

Landen bezocht: